
O Szkole
Historia
Uczeń
Rodzic
Nauczyciel
Formy współpracy szkoły z rodzicami |
![]() |
![]() |
![]() |
Wpisał Administrator | |
Wtorek, 06. Kwiecień 2010 14:51 | |
Naczelnym zadaniem współdziałania nauczycieli i rodziców jest dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej z uczniami. Dotyczy to zarówno uczniów trudnych i zaistniałych w klasie czy szkole sytuacji konfliktowych oraz uczniów zdolnych. Szczególna rola pod tym względem przypada wychowawcy. W jego gestii pozostaje:
Cele współdziałania nauczycieli i rodziców: -dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej z uczniami -lepsze poznanie przez nauczycieli i rodziców poszczególnych uczniów -zjednywanie rodziców dla ogółu uczniów ( szczególnie tych, którzy dysponują wolnym czasem) -przekonanie obu stron o tym, że wielostronny rozwój dziecka zależy od wspólnie realizowanych działan przez szkołę i dom -wymiana spostrzeżeń dotyczących rozwoju fizycznego,psychicznego i społecznego uczniów Formy współpracy rodziców ze szkołą Największą popularnością wśród rodziców cieszą się następujące formy współuczestniczenia rodziców w edukacji szkolnej dzieci:
Ważną rzeczą są również spotkania dotyczące trudności wychowawczych. Często jest wiele problemów, które wykraczają poza kompetencje nauczycieli i rodziców. Wtedy wychowawca może zwrócić się o pomoc do różnych specjalistów, np. psychologów, pedagogów szkolnych, przedstawicieli nauki, kultury, resortu zdrowia. Może się to odbywać w formie indywidualnych spotkań lub na zasadzie organizowania szkoleń i prelekcji dla rodziców na interesujące ich tematy. Działalność w Komitecie i Radzie Szkoły Komitet Rodzicielski to organ doradczy nauczycieli, który stawia sobie za cel m.in. włączanie ogółu rodziców do współudziału w spełnieniu trzech podstawowych funkcji szkoły: opiekuńczej, dydaktycznej i wychowawczej. Składową częścią komitetu jest klasowa rada rodziców. Rodzice mogą pomóc nauczycielom w podwyższaniu wyników nauczania poprzez: -właściwe motywowanie dzieci do uczenia się -zapewnienie dzieciom odpowiednich warunków do nauki i odrabiania lekcji organizowanie czasu wolnego uczniów -pomoc uczniom w wyborze przyszłej szkoły, zawodu.
Beata Manowska
Literatura: M. Łobocki, Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1985I. Dzierzgowska, Rodzice w szkole, CODN, Warszawa 1999
|
