top
logo

Menu użytkownika


Start Scenariusze Pomiar dydaktyczny w pracy nauczyciela.
Pomiar dydaktyczny w pracy nauczyciela. PDF Drukuj Email
Wpisał Administrator   
Wtorek, 16. Marzec 2010 19:41

 Pomiar dydaktyczny jest przyporządkowaniem symboli (ocen) uczniom w taki sposób, by relacje między ocenami odpowiadały relacjom między uczniami ze względu na określone osiągnięcia. Zasady przyporządkowania powinny być ustalone i możliwie dokładnie przestrzegane, a proces pomiarowy powinien podlegać obiektywnej kontroli. Prościej mówiąc, jest to sprawdzanie i ocenianie poziomu osiągnięć szkolnych ucznia. Można wyróżnić następujące rodzaje pomiaru:

1) Pomiar różnicujący- układem odniesienia wyniku każdego ucznia są wyniki innych uczniów. Pomiar ten informuje o tym, którzy uczniowie lepiej, a którzy gorzej poradzili sobie z testem. Nie informuje o tym, w jakim stopniu uczniowie opanowali umiejętności i wiadomości przewidziane w programie nauczania.

 

2) Pomiar sprawdzający- układem odniesienia wyniku każdego ucznia są wymagania programowe, narzędzia pomiaru (testy) buduje się według tych wymagań tak, by można było orzec, czy zostały spełnione. Test może zawierać zadania reprezentujące wymagania z jednego poziomu, np.podstawowe, czyli niezbędne dla skuteczności dalszego kształcenia. Jest to wówczas test jednostopniowy i jego zaliczenie uprawnia do otrzymania oceny najwyżej dostatecznej. Wszystkie zadania są więc równorzędne, problemem jest odpowiednia norma ilościowa, tzn. procent zadań, które trzeba rozwiązać, by można było uznac ten zakres za opanowany.

 

3) Pomiar sprawdzający wielostopniowy-w jednym teście umieszcza się wymagania z różnych poziomów-podstawowych i ponadpodstawowych. 

                                                                                       Monika Konarska

Zmieniony: Piątek, 26. Marzec 2010 10:45
 

bottom
top

Pracownicy szkoły


bottom